SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 81 >>

بَاب النَّهْيِ عَنْ ذَلِكَ

40. Kadın Ve Erkeğin Birbirinin Abdest Artığı Su İle Abdest Almalarının Nehyedilmesi

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ دَاوُدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ح و حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ حُمَيْدٍ الْحِمْيَرِيِّ قَالَ لَقِيتُ رَجُلًا صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْبَعَ سِنِينَ كَمَا صَحِبَهُ أَبُو هُرَيْرَةَ قَالَ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ تَغْتَسِلَ الْمَرْأَةُ بِفَضْلِ الرَّجُلِ أَوْ يَغْتَسِلَ الرَّجُلُ بِفَضْلِ الْمَرْأَةِ زَادَ مُسَدَّدٌ وَلْيَغْتَرِفَا جَمِيعًا

 

Humeyd el-Himyeri'den rivayet edilmiştir. Demiştir ki; "Ben Ebu Hureyre (r,a.) gibi dört sene Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ile sohbet etmiş biriyle karşılaştım", bana şöyle dedi: “Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) kadının erkekten arta kalan suyla, erkeğin de kadından arta kalan suyla yıkanmasını nehyetti"

 

Ravi Müsedded bu hadisi rivayet ederken "Kadın ve erkek suyu beraber avuçlasınlar" sözünü ilave etti.

 

 

Diğer tahric: Tirmizî, tahare. Nesaî, miyah; tahare; İbn Mace, tahare; Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Hadis-i şerifte Humeyd el-Himyeri'nin karşılaştığı ifade edilen sahabinin ismi bazılarına göre el-Hakem b. Amr'dir. Abdullah İbn Sercis olduğuna dair rivayetler de vardır. Bilindiği gibi ravi sahabi olunca isminin bilinmemesi rivayet ettiği hadisin sıhhatine (güvenilirliğine) zarar vermez.

 

Bu hadis-i şerifte, bir kadının yıkandığı su'dan arta kalan suyla bir erkeğin yıkanmasının ve bir erkeğin yıkandığı su'dan artakalan suyla da bir kadın'ın yıkanmasının yasaklandığı ifade edilmektedir. Ancak bu yasağın haram mı, yoksa kerahet mi ifade ettiğini ortaya koyabilmek için Hz. Nebi (s.a.v.)'in hanımı ile aynı, kaptan yıkandığını ifade eden hadis-i şerifle, suyun abdest almakla veya ğusletmekle pislenmeyeceğini belirten 68 numaralı hadis-i şerifi birlikte mutala'a etmek gerekir. Gerçekten meseleye çeşitli yönden açıklık getiren bu hadisler bir arada mütala'a edildiği zaman, söz konusu olan bu hadisteki yasağın kerahet-i tenzihiye için olduğu anlaşılır. Bu yasağın kerahet-i tenzihiye ifade ettiğine hükmedince de bu hadis ile 68 numaralı hadis arasında var gibi görülen çelişki de ortadan kalkar. Yalnız şu noktaya dikkat edilmelidir, kadın ve erkek bir arada yıkanmak ve suyu kaptan avuçlayarak almak zorunda kaldıkları zaman bu kerahetten kurtulabilmeleri için metinde geçen "suyu aynı anda avuçlasınlar" emrine uymaları gerekmektedir. Aksi takdirde bir birinin artığı olan suyla yıkandıkları için kerahet işlemiş olurlar.